مقالات آموزشی

آینده دستگاه های کارتخوان

دستگاه های کارتخوان به عنوان یک پایانه فروش و انتقال وجه ، ابزاری هستند که وجود آن برای هر کسب و کاری لازم و ضروری به شمار می رود و در عصر حاضر تقریبا بدون وجود آنها فعالیت کسب و کارها ناقص می باشد.

پوز به چه معنی است ؟

پوز مخفف کلمه Point of sale به معنی نقطه فروش بوده و گفته می شود از آنجایی که پرداخت، نقطه به ثمر رسیدن یک معامله است ، از این عملیات اینگونه نام برده می شود .

پوز به عنوان صندوق فروشگاهی نیز خطاب شده و این تعبیر به این علت بوده که کلیه فعالیت های مالی یک بنگاه اقتصادی از طریق این دستگاه کوچک صورت گرفته و پوز یا همان کارت خوان در تمام فعالیت های اقتصادی یک مجموعه دخیل است .

 

تاریخچه ورود پوز به ایران

با تمام اینکه تاریخچه ورود نخستین دستگاه های خودپرداز کشور به سال ۱۳۵۰ باز می‌گردد و در آن تاریخ تعداد ۶ دستگاه ATM خریداری و وارد کشور شد، اما به دلیل فراهم نبودن زیرساخت بانکی کشور استفاده از این دستگاه ها ممکن نشده و دستگاه های خود پرداز تا دهه ۷۰ از چرخه بانکی کشور کنار گذاشته شدند .

اما در دهه ۷۰ بانک های کشور اقدام به صدور کارتهایی تحت عنوان کارت عابر بانک کرده و با این کار سیستم بانکی کشور دچار تغییر بزرگی شده و دستگاه های عابر بانک در میان مردم جای خود را یافتند .

پس از فراگیر شدن کارت‌های عابر بانک در میان مردم و استفاده عموم افراد از این کارت ها نظام بانکی کشور به فکر تسریع در امور بانکی و چرخه اقتصادی مبادلات گرفته و در سال ۱۳۷۶ تعداد ۶۰۰ دستگاه پوز توسط بانک ملی وارد ایران شده و مورد استفاده قرار گرفت .

اما با این حال نیز به دلیل آماده نبودن زیرساخت های لازم دستگاه های پوز وارد شده توسط این بانک نیز زیاد فعال نبوده و کمتر کسی از آنها برای پرداخت استفاده می کردند .

پوز در سال ۹۸ با ایجاد زیر ساخت های بانکی مناسب سرعت قابل قبولی گرفته و با سرعتی بالا به رشد چشمگیری دست پیدا کرد .

با ورود شاپرک به سیستم بانکداری الکترونیک کشور در سال ۹۰ شاهد اوج گیری دستگاه های پوز در کشور بوده و رفته رفته پرداخت نقدی جای خود را به کارت های بانکی و پرداخت از طریق دستگاه های پوز دادند .

مزایای استفاده از کارتخوان

کارت خوان  یا پوز (pos) چه به عنوان خریدار یک کالا یا خدمات و چه به عنوان ارائه‌دهنده خدمات و فروشنده این امکان را فراهم می‌آورد که بدون نیاز به وجه نقد و صرفاً با کمک کارت بانکی مبلغ مورد نظر خود را پرداخت یا دریافت کرد .

به عنوان دارنده کارتخوان می‌توان از حساب بانکی خود به عنوان صندوق فروشگاه استفاده کرد . در واقع وجه نقدی که پیش از آن از مشتری دریافت کرده و در صندوق قرار داده می‌شود اکنون با کمک یک کارت بانکی و دستگاه پوز به صورت مستقیم در حساب قرار می‌گیرد و مسلماً این از لحاظ امنیتی بسیار حائز اهمیت است . علاوه بر آن نیازی نیست در ساعات خاصی از روز برای انتقال پول به حساب خود به بانک مراجعه کرد .

هنگام استفاده از کارت خوان و کارت بانکی نیاز به شمردن پول نیست و از اشتباه‌های عمدی و غیرعمدی که ممکن است هنگام شمردن پول توسط مشتری یا فروشنده پیش بیاید ، جلوگیری می‌شود. نکته مهم‌تر اینکه احتمال دریافت اسکناس یا چک پول تقلبی از بین می‌رود .

با استفاده از دستگاه پوز یکی از واسطه‌های انتقال دهنده میکروب و آلودگی یعنی اسکناس حذف می‌شود .

نکته دیگر اینکه مشتری بعد از پرداخت بدهی خود با کمک کارت بانکی ، رسید دریافت کرده و مبلغ پرداختی ثبت می‌شود .

با استفاده از دستگاه‌ کارت خوان سیار یا پوز سیار سرعت معامله افزایش یافته و کسب و کارها گسترش می‌یابد ؛ البته به شرطی که از انواع مختلف این دستگاه در جای درست خود استفاده شود .

کارتخوان ها در حالت کلی به دو دسته کارتخوان های با سیم و بی سیم تقسیم بندی می شوند که در اصطلاح به نمونه های با سیم که با خط تلفن ثابت کار می کنند ، پایانه های ثابت و به نمونه هایی که با سیم کارت و قابلیت شارژ کار می کنند ، کارت خوان سیار گفته می شود . کارت خوان سیار یکی از نمونه های دستگاه کارتخوان به شمار می رود که قابلیت حمل مهمترین ویژگی آن به شمار می رود .

دستگاه های کارتخوان سیار مزایا و معایبی دارند ، هر چند مزایای انها بسیار بیشتر از معایب انها بوده و دلیل گستردگی استفاده از انها در زمان حال میباشد . چند مورد از معایب و مزایای دستگاه های کارتخوان سیار را به صورت خلاصه برای شما اورده ایم تا شما نیز مقایسه کنید

 

مزایا

1. پیاده سازی این نوع کارتخوان، سازمان های ارائه دهنده خدمات و فروش را قادر می سازد تا معاملات مالی را به شیوه ای متنوع تر و بدون نیاز به وابستگی به یک مکان واحد انجام دهند. این با سرعت بخشیدن به زمان خدمات و زمان انتظار و ارائه چندین گزینه پرداخت، تجربه مشتری را بهبود می بخشد .

2. همچنین به دلیل قابل حمل بودن، برای مشاغلی که برای ارائه خدمت به طور مداوم متحرک هستند مانند کامیون های پخش مواد غذایی، خدمات تعمیرات منازل، اماکن ورزشی، بازارهای روز و به طور کلی فروشندگان بازار ایده آل هستند. به عبارتی می توان گفت برای معاملات در حال حرکت بسیار مناسب هستند .

3. با افزایش محبوبیت پرداخت های آنلاین و کیف پول های دیجیتالی در جوامع که امروزه بسیار رواج یافته است، کارتخوان های سیار نیز محبوبیت یافته و پاسخگوی نیاز کاربران هستند. همچنین در راستای این پاسخگویی روز به روز پیشرفت کرده و از تجهیزات بهتری برخوردارند .

4. دستگاه کارتخوان سیار می تواند مقرون به صرفه باشد و به صاحب مشاغل کوچک این امکان را می دهد که بدون نیاز به سرمایه گذاری در یک ثبت الکترونیکی یا پرداخت هزینه پشتیبانی نرم افزار، معاملات خود را انجام دهد. فناوری این نوع کارتخوان نسبت به دیگر کارتخوان ها به طور قابل توجهی ارزان تر است و متکی به مدل های اشتراک مبتنی بر فضای ابری است. پس از هزینه های اولیه پایین برخوردار خواهد بود .

5. حتی در مراکز دارای سیستم کارتخوان فروشگاهی، می توان در زمان شلوغی یا ترافیک سنگین، دستگاه پوز بیسیم مستقر کرد تا از تهیه نسخه پشتیبان در دفاتر فروش جهت ساده سازی خدمات مشتری جلوگیری کند . همچنین این فناوری می تواند فروش را از طریق اجازه دادن به مشاغل برای فروش در هر نقطه و بدون محدودیت مکانی افزایش دهد .

6. استفاده از دستگاه پوز بیسیم مسئولیت مشاغل را محدود می کند، زیرا معاملات رمزگذاری شده اند و داده های کارت اعتباری و بدهی در خود دستگاه ذخیره نمی شوند . این امر نه تنها خطر نقض امنیت را کاهش می دهد بلکه ذخیره داده ها، رعایت حریم خصوصی و مقررات امنیتی را ساده تر می کند. این فناوری همچنین به مشاغل کوچک امکان می دهد تا از فناوری های امنیتی و نظارت از طریق فروشندگان نرم افزار خود که زمانی فقط در اختیار شرکت های بزرگ بود، استفاده کنند .

معایب

1. همان طور که می دانید دستگاه های تلفن همراه و پایانه های فروش سیار هنوز می توانند اهدافی برای سرقت و هک توسط کلاهبرداران باشند.

2. یکی دیگر از نقاط ضعف این کارتخوان ها دوام باتری آن ها است.که البته بسته به برند کارتخوان میتوانید از باتری های با ظرفیت بالا نیز بهره مند شوید.از جمله برند مورفان که همواره در کیفیت حرف اول را میزند .

کارتخوان های سیار مدل های مختلفی دارند که یکی از محبوب ترین آنها می توان به دستگاه پوز و یا کارت خوان های اندرویدی اشاره کرد که دارای سیستم عامل اندروید بوده و به صورت کاملاً لمسی (بدون دکمه بر روی دستگاه) ساخته می شوند. دستگاه پوز اندرویدی نسل جدیدی از کارتخوان ها می باشد که با داشتن قابلیت های فراوان در زمینه تکنولوژی روز دنیا توانسته سرعت بیشتری در انجام تراکنش ها و دیگر کارهای مربوط به خدمات پرداخت داشته باشد . به عبارت دیگر ما با نوعی کارتخوان سروکار داریم که دارای تکنولوژی پیشرفته تری نسبت به دیگر کارتخوان ها می باشد . کارتخوان اندرویدی در واقع از خانواده کارتخوان سیار بی سیم می باشد و به راحتی قابل جا‌به‌جایی است و وابستگی به خطوط تلفن را ندارد و نسل جدید دستگاه های کارتخوان را شامل می شوند .

کارتخوان هوشمند تمام قابلیت های دستگاه‌ های اندرویدی نظیر موبایل یا تبلت را در دستگاه پوز جمع کرده است. درواقع بهتر است آن را یک موبایل یا تبلت بدانیم که به لوازم یک کارتخوان پیشرفته ازجمله دوربین ، چاپگر، اسکنر 2 بعدی، وای فای، GPRS ، بلوتوث ، RFID ، بارکدخوان و کارت حافظه جانبی مجهز شده است، به همین دلیل یک سخت افزار All-in-one خوانده می شوند .

از قابلیت های مهم کارتخوان های اندرویدی افزون بر سرعت واکنش بالا این است که نصب نرم افزارهای مالی و حسابداری و نرم افزارهای مربوط به مشتریان بر بستر سامانه عامل اندروید را به همراه دارد . این دستگاه برای شرکت‌ های پخش ، رستوران‌ها ، شرکت های حمل و نقل ، فروشگاه ها، مراکز خرید و … می تواند با بکارگیری از قابلیت های متنوع خود، باعث دور شدن از روش های سنتی شده وبا قابلیت استفاده ترکیبی از چند دستگاه (Signature pad +Mobile POS +Tablet)، باعث افزایش سرعت در انجام کار و تراکنش ها، کاهش هزینه ها، دقت در انجام عملیات ها، عامل جلوگیری از سوء استفاده های مالی و … شود .

در حال حاضر این کارتخوان ها دیگر در ایران تولید نمی شوند ولی نمایندگانی در ایران همانند شرکت پارت ارتباط آوا از شرکت های خارجی از جمله مورفان اقدام به واردکردن این محصولات کرده اند و هم اکنون این کارتخوان ها در بازار داخلی موجود می باشند .

کاربرد کارتخوان اندرویدی

شما برای رونق دادن به کسب و کارتان و همچنین چشیدن طعم راحتی میتوانید از دستگاه پوز اندرویدی شرکت مورفان استفاده نمایید. با این دستگاه می توانید سفارشات را تنظیم کنید و محصولات و تغییرات اضافه را کم یا زیاد کنید .

کارتخوان مورفان می تواند به شما در حسابداری کسب و کارتان به شما کمک کند و تمامی کار های شما را به راحتی و سرعت بالاتری به پیش ببرد. همچنین در مدت زمان نگهداری این وسیله نیازی به این نیست که هزینه ای بپردازید .

شما می توانید برای بالا بردن پرستیژ در کارتان و راحتی بیشتر دستگاه های پوز قدیمی خود را کنار بگذارید و از دستگاه پوز اندرویدی مورفان با هزینه ای ناچیز به راحتی استفاده نمایید  که هدف بهتری به کارهایتان می دهد ، و از هزینه های اضافی جلوگیری می کند .

امروزه با پیشرفت تکنولوژی نگرانی برای کارها نخواهیم داشت، می توانید با کوچکترین هزینه ممکن راحتی را به محیط کسب و کارتان بیاورید. در واقع کارتخوان اندرویدی مورفان مزایای کاربردی فراوانی برای مصرف کننده و هم برای فروشنده خواهد داشت و نیاز تمامی مصرف کنندگان برآورده خواهد کرد .

کاهش قابل توجه  در هزینه های نگهداری و تجهیز لوازم مورد استفاده مانند پرینتر، صندوق فروش و سیستم کامپیوتر و… از مزایای کارتخوان اندرویدی است. زیرا این دستگاه تمامی این تجهیزات را در خود قرار داده است .

تعدادی از مزایای کارتخوان هوشمند مورفان به صورت خلاصه به شرح زیر است :

برخورداری از سرعت بالا در انجام تراکنش ها
چاپ فاکتور مانده حساب شخص در انتهای رسید
انجام امور حساب داری
مدیریت بدهی و طلب ها به صورت سیار
اخذ گزارش لحظه ای به صورت دقیق
ثبت سریع سفارشات
قابلیت نصب نرم افزار اندروید به روی دستگاه
قابلیت حمل آسان
برخورداری از استاندارد های بالا برای امنیت در انتقال اطلاعات
عدم نیاز به برق و قابلیت ذخیره سازی انرژی به وسیله باطری های قابل شارژ
عدم محدودیت زمانی و مکانی برای انجام تراکنش ها
چاپ فاکتور به صورت سیار

با وجود مزایای ذکر شده وقت آن رسیده است تا سیستم پوز سنتی  و صورتحساب های کاغذی و سرور های بزرگ در دفتر و مغازه ی خود را کنار بگذارید . با تهیه یک کارتخوان هوشمند  برای کسب و کار خود ، هدفمند و هوشمندانه هزینه کنید تا از هزینه های اضافی جلوگیری شود .

1 دیدگاه در “آینده دستگاه های کارتخوان

  1. I must thank you for the efforts youve put in penning this site. I am hoping to check out the same high-grade blog posts by you in the future as well. In fact, your creative writing abilities has motivated me to get my very own blog now 😉

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *